english site צור קשר חיפוש יומן אירועים פורומים דף הבית
מי אנחנו
מסגרות מיתרים
עקרונות תוכניות הלימודים מיתרים חומרים חינוכיים שיח שחרית - לוח עד שיח שחרית יסודי שיח שחרית- ארכיון מורים ומנהלים
מיתרים בשטח
דו"ח הערכת מיתרים מיתרים בעיתונות מיתרים מחשבה והגות
כניסה למערכת
הרשמה לרשימת התפוצה
כרגע מחוברים: 15 חברים

אנרי מאטיס

 

נפטר אנרי מאטיס בשנת 1954 בגיל  85

 

אנרי מאטיס הוא צייר ופסל צרפתי, הוא נחשב לאחד האומנים הגדולים של המאה ה- 20.

אנרי מאטיס נולד ב- 1869 בצרפת בגיל 18 הגיע לפריז ללמוד משפטים. לאחר לימודיו עבד כמנהל בית משפט והחל לצייר בזמן שנרפא ממחלה. כשנרפא ממחלתו  החל ללמוד אומנות בשנת 1891. מאטיס הושפע מיצירותיהם של מאנה , סיניאק, וסזאן ומאומנות יפנית מסורתית. מאטיס השתייך לזרם הפוביסטית (שתרגמו פראי אדם) שהתאפיין  בשימוש בצבעים טהורים היוצאים ישירות מהשפופרת ללא ערבוב. כמו כן, מתאפיין בפשטות הצורות והנוף, בשימוש רב באור וצל ובשימוש בצבעים עזים ולעתים, גם במשיחות מכחול נמרצות כביטוי למציאות הפנימית של האמן.  בשנת 1904 הייתה לו תערוכת יחיד ראשונה בפריז . מאטיס עזב את פריז והתיישב בריביירה הצרפתית,  שקיעת התנועה הפוביסטית ב-1906 לא השפיעה על מאטיס הוא המשיך את יצירתו שהגיע לשיא בין השנים : 1906 – 1917. בשנת 1917 הוא חלה בסרטן ולאחר הניתוח הזדקק לכסא גלגלים למרות זאת לא הפסיק ליצור עד למותו בשנת 1954 ב-3 לנובמבר. כאשר היה לו כוח לצייר הוא יצר קולז'ים מנייר ופיסל. מאטיס  התפרסם עוד בחייו, היה לאחד מהציירים שזכו לכך. ב-2002 פסל  של מאטיס, "דמות עירומה שוכבת (שחר)" נמכרה ב-9.2 מיליון דולר, שיא לפסל של אמן זה.

 

 

הריקוד – אנרי מאטיס

 

חדוות חיים – אנרי מאטיס 1910

 

הרמוניה באדום – אנרי מאטיס 1908/9

 

 

 

  


נושאי השיחה : יופי בתרבות היהודית

 

 

 

א.

"שקר החן

  והבל היופי

  אישה יראת ה' היא תהלל"

                                                    משלי ל"ד פסוק ל


 

ב.

 

שלושה דברים מרחיבים דעתו של אדם: 

בית  נאה,

אשה נאה,

וכלים נאים

                                          ברכות נ"ז ע"ב


 

ג.

אמרה בתו של הקיסר לרבי יהושע בן חנניה: אי, חכמה מפוארה בכלי מכוער?!

אמר לה: אבא שלך שם יין בכלי חרס.

אמרה לו: אלא במה אתה רוצה שישים את היין?

אמר לה: אתם אנשים חשובים - שימו בכלי כסף וזהב.

הלכה ואמרה לאביה הקיסר.

שם את היין בכלי כסף וזהב - והתקלקל.

באו ואמרו לו.

אמר הקיסר לבתו: מי אמר לך לעשות כך?

אמרה לו: רבי יהושע בן חנניה.

קרא לו. אמר לו: למה אמרת לה כך?

אמר לו: כמו שאמרה לי (על התורה המפוארת בכלי מכוער) - כך אמרתי לה.

(שואלת הגמרא): והרי ראינו בני אדם יפים שלומדים תורה?!

אם היו מכוערים - היו לומדים יותר

תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף ז, עמוד א


 

ד.

"היפה והאוצל יופי הוא האל העליון,

  והיופי הוא חכמה העליונה והשכל האידיאי הראשון"

                                                                   מתוך  ויכוח על אהבה – אברבנאל


 

ה.

     "אי אפשר לחיי עם

                           בלי מדע,

                           בלי שירה,

                           בלי יופי"
                                                                       הרב אברהם יצחק קוק


 

ו.

פילוסופים, סופרים ומשוררים ניסו להגדיר ולתאר את מהותו של היופי והעלו אותו על נס. עם שיש ביופי ממד אובייקטיבי ואוניברסאלי שמוסכם על רוב החברות האנושיות, ושהוכח בניסויים מדעיים שונים, יש בו גם ממד סובייקטיבי השונה בהגדרתו מחברה לחברה, מתקופה לתקופה ומאדם לאדם, עד שהיו שטבעו את האמירה "היופי בעיני המתבונן".

                                                             

                                                                                       מתוך וקיפדיה ערך יופי


 

 

 

1."היופי בעני המתבונן"- האומנם יופי הוא רק עניין סובייקטיבי ?

2.  הסברו כיצד  דברים יפים מרחיבים  דעתו של אדם ?

3. אלו קולות עולים מהמקורות ביחס ליופי ? מדוע לדעתכם זה כך ?

4. מהו היחס שלכם ליופי ? נמקו דעתכם !

5. אלו  תפקידים  יש ליצירות האומנות בחיינו ?

6. האם יש גבולות לאומנות?

7. מהי אומנות יהודית לדעתכם

 

 

 

הנרי מאטיס הוא אחד מהאומנים החשובים ביותר במאה ה20 אשר חשוב להכיר את דמותו וציוריו.

בחרנו לעלות בהקשר לציוריו את שאלת היופי בתרבות היהודית. שהיא שאלה ערכית  המעלה מגוון קולות שמציג את מורכבות הנושא.  ביחס לצורך, למהות, לתוכן ולגבולות האומנות והיופי בכלל ובתרבות היהודית בפרט. אומנות יהודית כשפה וקול נוסף בשיח היהודי הנה ממד חשוב בהרחבה ובריבוי הקולות והפרשנויות בסוגיות חינוכיות וערכיות כאחד.

אין לנו יומרה להקיף את כל הנושא אלא לגעת בנקודות המרכזיות המבטאות יחס אמביוולנטי, שמוביל לחשיבה מורכבת אודות הנושא.

 

 

 

 

 

מיתרים - רשת לחינוך יהודי דמוקרטי © כל הזכויות שמורות | יצירת קשר
עיצוב האתר: expo | תיכנות: entry interactive